30 de gener del 2024

Conferència Will Artificial Intelligence save or destroy democracy

Irma Rognoni assisteix a una conferència interessantíssima, val la pena escoltar aquestes visions. Ha tingut lloc al Palau Macaya de Barcelona en el marc dels diàlegs que organitza CaixaForum.

A càrrec de:

Dr. Daniel Innerarity, catedràtic de Filosofia Política (Ikerbasque/UPV-EHU) i titular de la Càtedra Artificial Intelligence and Democracy a l’Institut Universitari Europeu de Florència (EUI)

Dr. Theodore Lechterman, professor de Filosofia a la IE Universitat i titular de la Càtedra UNESCO en Ètica i Governança de la IA.

Will Artificial Intelligence save or destroy democracy?

 

Part 1 LECHTERMAN

Així com UK i USA en la seva majoria no canviarien els polítics per  la Intel·ligència Artificial (IA), a Xina , al contrari la majoria de ciutadans creuen millor substituir els polítics per la IA. Curiosament Espanya està molt a prop de Xina !!

Encara estem lluny que la IA pugui substituir els polítics. Segons Hidalgo la IA permet que els ciutadans decideixin què volen políticament. Els ciutadans troben ineficàcia en els vots, que no serveix per res votar, que les seves opinions no compten , que els polítics són corruptes, etc… Hidalgo creu que la democràcia ha de ser democràcia directa i la IA ho permet.

Per altra banda Harari considera que els governs seran substituïts per les BIG DATA, diu que així s’enriquirà la política. Però això no deixa espai per als debats. Quan votem manifestem els nostres principis i valors.

També es cita l´anomenada ALGOCRACY, però no seria una forma de democràcia , sinó una gran base de dades, que suposa ser governats per una superintel.ligència. Però el cert és que els règims democràtics són els més protectors dels Drets Humans, viure junts com a iguals és el millor de la  Democràcia i queda clar que preferim democràcia davant altres formes polítiques com dictadures, per exemple.

Cada proposta segons Ted presenta una  distòpia d elements. Però sí que la IA ens pot ajudar a prendre decisions més afinades mitjançant els algoritmes, en aquest sentit la IA és un instruments perquè els ciutadans puguin decidir millor a qui votar per exemple. En qualsevol cas la IA és un repte per a les institucions democràtiques.

Part 2 DANIEL INNERARITY

Tendemos a pensar que en la cúspide la IA está el mal. Las tecnologías parecen ofrecernos exactitud, sin embargo en poco tiempo la gente se ha decepcionado (fake news, la primavera árabe no es lo que era, etc…). En una revista del MIT la portada decía que la IA salvaría la política, sin embargo años mas tarde , otra portada del MIT decía que la IA destruye la política .

Los avances de la IA nos desafían a definir qué significa la Inteligencia Humana (IH). Sobrevaloramos la IA e infravaloramos la IH. Lo valioso de la IH es la rapidez, la capacidad de los humanos en lo cotidiano en la que nos manejarnos bien.

La IH tiene 2 propiedades:  1) sentido común, la IA hace bien coses que no entiende, es capaz de adquirir conocimiento abstracto, pero no tiene sentido común, ni sentido de rapidez en la respuesta, 2) capacidad de movernos en escenarios imprecisos, inexactos, los humanos con poca información en seguida nos hacemos cargo de una situación, tenemos creatividad y versatilidad aunque no tengamos repertorio (tenemos curiosidad, descubrimiento...), por esto la comunicación humana es tan complicada.

Una pequeña perturbación como por ejemplo una imagen borrosa,  y  la máquina ya no responde, le cuesta o le resulta imposible. La IA tiene capacidad de cálculo pero no la capacidad de desviación que tenemos los humanos.

Lo que ocurre en la realidad política es que falla la correa de transmisión entre ciudadanos y políticos. Que la IA pueda llegar a saber qué queremos realmente, agregando toda la macro información y “resuelta la democracia” (Harari), no es buena idea, la IA no identifica bien lo que nos interesa. Los humanos no somos nuestras preferencias, tampoco somos reducibles a nuestro comportamiento, pero “quién soy yo?”  Los humanos tenemos aspiraciones, no somos sólo comportamiento, queremos ser gobernados por nuestras aspiraciones.

La política tiene momentos de RUPTURA, así se hacen pactos, negociaciones, transformaciones (esto no puede hacerlo la IA). Hidalgo acerca de los CHATBOTS plantea una solución despolitizadora, hacemos política mal pero nadie lo hace mejor que nosotros. La democracia es la generación de un espacio público en el que tenemos en cuenta todos los intereses, se debe tener la capacidad de EXAMINAR. Finalmente SÍ, la democracia va a sobrevivir a la IA. El conocimiento de las máquinas nunca podrá hacer as tareas en una sociedad democrática. Hay muchos problemas con pocos datos, por tanto debemos buscar la solución los humanos. El establecimiento de los FINES no pueden hacerlo las máquinas.

                                                    Fotografia de CaixaForum
 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Aquí pots deixar el teu comentari.